DE MAGISKE ØJEBLIKKE

9 personlige råd til at håndtere stress

Jeg ved ikke om det er efteråret der sætter sit præg, men jeg kan mærke at jeg selv, og mange andre omkring mig, slider på sig selv i disse måneder. Om det er arbejdet der tager overhånd, chefen der er sur, kæresten der volder problemer, venner der opfører sig utilregneligt eller selvtilliden der svigter…. Der kan være mange årsager.

Mit eget liv har galoperet derudaf siden sommer, og i endnu højere grad de sidste tre uger. Synes generelt jeg er god til at tackle stress, men lige disse tre uger, der må jeg indrømme, at jeg har været rigtig stresset. Haft uro i kroppen, ondt i maven og i det hele taget været en lille smule mere skrøblig end normalt.

CALM DOWN

Photo credit: Jonna Boe Olesen (@Byjohna)

 

Hvad gør man når man er fysisk eller psykisk stresset? Hvordan får man ro på? Hvordan slipper man de tanker, der forårsager uroen i kroppen?

Oftest synes jeg man hører, at meditation hjælper. Men hvad gør man her og nu, hvis tankerne fylder alt og man ikke kan finde ro i meditation og vejrtrækning. Det er jo ikke nødvendigvis alle, der har lært det (endnu) – sådan rigtigt. Skal man så ligge sig på langs og bare sove og trøstespise? Det tror jeg ikke. Jeg tror man skal gøre nogle ting aktivt for at få ro på.

Her kommer 9 personlige tips til, hvordan jeg får ro på i en hektisk hverdag:
(Uden at lægge i hi og have ondt af sig selv)

 

  • Det der hjælper bedst for mig er, at få fuldstændig styr på mit hjem. Rydde op, gøre rent, evt. købe lidt nye fine sager til hjemmet. Når man har en hektisk hverdag er det ikke altid, at hjemmet eller værelset står knivskarpt. Men ved at tilgodese nogle timer til at få ordnet det, kommer man rigtig langt.
    Når først der er ro på omgivelserne kan man også bedre slappe af i dem. Jeg sætter altid god musik på imens, f.eks. rolig musik som på listen ‘Your Favorite Coffeehouse’ eller  ‘Bliv glad igen’ på Spotify. Jeg kan også sætte en god podcast på. Imens sørger jeg for at drikke en masse vand og en god kop kaffe. Hvis jeg spiser noget, så tænker jeg på, at det skal været noget med masser af vitaminer og mineraler, så jeg kan passe på min krop og hjælpe dens immunforvsar, som kan blive rigtig dårligt, når man er skidt. Masser af frugt, grønt og gode fedtstoffer!
  • Pas på kroppen. For mig er det ofte træningen, der lider under hårde perioder. Men jeg slipper den aldrig helt, for den er sindssygt vigtig. Når du træner glemmer du alt det udenfor og du sætter gang i processer i kroppen, der rent faktisk gør dig gladere. Sæt din telefon på fly-mode, så du ikke bliver forstyrret af Facebook, Instagram, Snapchat, e-mail, sms, opkald og andre push-meddelelser. Endnu bedre: lad den blive i omklædningen!
    Bruger du alt for meget energi på verdenen udenfor, frem for dig selv, så får du ikke ro på.

    Hvis jeg er så stresset, at jeg føler mig sløj og uden energi, så går jeg en tur udenfor, i stedet for en hård træning. Uanset vejret. Frisk luft hjælper altid.
  • Vær sammen. Når tankerne flvyer, så kan den bedste medicin være at ringe eller ses med en veninde, din mor eller en anden du er tryg ved. Snak med andre mennesker i stedet for at lukke dig inde.
    Som regel får man snakket en masse om problemet og rykker så videre til noget andet… Noget, som muligvis giver dig en pause fra tankespinderiet og et smil på læben. Når I snakker sammen, så forsøg også at bevæge Jer ind på nogle positive emner, så I ikke bare driver rundt i negativiteten.Mangler du en at snakke med, så kan jeg anbefale GIRLTALK.DK, hvor jeg og andre frivilligrådgivere sidder klar på chatten hver dag, til at snakke med dig om dine problemer. Store som små – alle problemer er velkomne derinde og det er helt anonymt.
  • Overbevis dig selv om, at verden ikke går under, hvis ikke du gør ALT det du skal, lige nu og her. Find ud af om der er noget der absolut må ordnes og lad så det øvrige ligge, hvis du har brug for ro. Læg det fra dig – og bliv ved med at lade det ligge, til du har fundet ro igen. Vi har det med at bilde os selv ind, at vi skal rigtig mange ting.
    Men vi skal ikke noget som helst, på bekostning af vores velvære. Det er en fejltagelse.
    Sig stop, hvis ikke du har det godt. Og find så tiden til, at komme oven på igen. Hvad end det kræver.
  • Gør andre glade. Er du f.eks. glad for at lave mad, så find en opskrift der kræver lidt tid og opmærksomhed, og fordyb dig i den. Forkæl nogen du holder af med en hyggelig morgenmad eller lækker, hjemmelavet aftensmad. Alternativt, så brug lidt tid på at google en god gave til din veninde, eller en restaurant du kan invitere din kæreste på date på.
  • Skriv dine tanker ned, tjek op på din kalender og kig på de beskeder, du mangler at svare på – alt sammen inden sengetid. Få det gjort, så du ikke ligger og tænker: ‘Det skal jeg også huske i morgen!” 
  • Træk stikket og hvil i, at selvom du ikke er syg, så kan du godt have brug for en seriøs pause. Det kan være, at det betyder en fridag. Tag den og brug den til at falde til ro. Din krop har ikke godt af at være stresset. Nogle gange glemmer vi at anerkende at stress, depression og andre psykiske lidelser er lige så alvorlige som de fysiske lidelser. Pas på dig selv <3 Ingen ved så godt som dig, hvornår nok er nok.
  • Få styr på nogle af alle de ting, du har udsat lidt for længe… Jeg er f.eks. rigtig dårlig til at få tjekket min e-boks, bestille tid hos lægen og i det hele taget mange formelle ting. Men de ligger i baghovedet og stresser.
    Få det ud af verdenen!

  • Tag hånd om din krop. Sørg for den ikke mangler vitaminer, prioriter din søvn og hold kroppen aktiv i rimeligt omfang.

    Der er helt sikkert mange flere gode tips. Har du andre gode forslag? Skriv dem rigtig gerne i en kommentar, så jeg kan lave et opfølgende indlæg med Jeres gode tips. Sharing is caring <3

    Husk at trække vejret. Dybt. Giv dig selv en masse kærlighed. Anerkend, når du ikke har det godt og – vigtigst – tag action.

    Hav en dejlig aften 🙂

Ida
#THEHAPPYLIFEREVOLUTION

Følg med på facebook (facebook.com/thehappyliferevolution) og Instagram (@ida_moldrup)

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

DE MAGISKE ØJEBLIKKE